De donkere grotten van Phong Nha

2 februari 2016 - Bố Trạch, Vietnam

Wauw,ik maak zoveel mee dat het nu 'alweer' tijd is voor mijn volgende verhaal.

Mijn laatste nacht in Hanoi was gelijk mijn eerste nacht in een 'echt hostel'. Vond het vooraf best spannend, want zou je wel echt zo makkelijk nieuwe mensen ontmoeten? Het antwoord: met een gratis bier uur komt alles goed. Leuke mensen ontmoet en me een avondje prima vermaakt :).

De volgende dag vertrok ik met de nachtbus naar Phong Nha. Dit is een national park wat bekend staat om zijn bijzondere grotten. Leuke is dat hier niet zoveel toeristen heen gaan en dat sommige grotten pas in 2005 zijn ontdekt. Er valt hier dus nog veel te ontdekken!

Ik verbleef in een geweldige homestay, die me al in mijn kamer liet toen ik aankwam (5u s ochtends) en ik kreeg zelfs de volgende ochtend een gratis ontbijtje! Wat een service hier in Vietnam..

Om 8u vertrok ik gelijk met een tour om 2 grotten te bezoeken, namelijk de paradise cave en de dark cave. De Paradise cave is de langste ondergrondse grot van Azië. Naast deze grot bevind zich ook de grootste grot ter wereld in dit park, maar dat kost 3000,- om te bezoeken dus dat vond ik toch n beetje duur.. Bij de Dark cave begon het echte spektakel pas! Ziplinnend vloog je naar de ingang van de grot, die alleen zwemmend te bereiken was. Eenmaal binnen moesten de lampjes op onze helmpjes aan, zodat we ons door smalle gangen naar een mega modderbad konden begeven. Modderbaden zijn dus super grappig, je blijft echt drijven! Als laatste zwommen we naar onze kayak en zo kwamen we weer op het vaste land. Was echt een leuk avontuur, vroor alleen wel bijna dood. Het is hier helaas nog steeds maar 18 C.

Naast alle grotten heeft dit park ook prachtige natuur te bieden. Het is zo bijzonder dat elk stukje van Vietnam er zo anders uitziet. Hier zat ik voor het eerst in het regenwoud. De volgende dag besloot ik dan ook om als echte Hollander op de fiets het park te verkennen. Met een echte Hollandse bestemming, de cold beer & pub valley. Na 8km fietsen en 1,5km door de modder baggeren, vond ik toch dat het te vroeg was voor bier (hoewel, ergens anders op de wereld niet), en ging ik maar terug zonder de pub te hebben bereikt. In de middag maar het 'echte' national park geprobeerd. Wauw, wat was dat mooi! Enige niet zo grappige was dat ik in mijn eentje een nog al gladde en glibberige waterval af ging klimmen, op dat moment was ik toch even bang dat er een nieuw 'backpacker vermist' verhaal zou komen. Maar het kwam allemaal goed.

Bij deze heb ik alleen wel besloten dat ik het opgeef om er goed uit te zien en schone kleren te hebben. Mijn broek & schoenen zitten voor de zoveelste keer onder de modder en mijn gewassen kleren zijn na 2 dagen nog niet droog. :(

Morgen ga ik om 04.30 weer verder naar Hue. Oude keizerstad, ben benieuwd. En daar kom ik ook weer in een hostel terecht, met hopelijk weer veel nieuwe vrienden :). Na Hue vertrek ik naar Hoi An om daar het Chinees nieuwjaar te vieren. Dat is eigenlijk al bijna een week bezig, met elke dag een andere gekke traditie. Zo zag ik in Hanoi ineens iedereen goudvissen kopen, bleek dat ze die in het meer vrij moeten laten om de god vh koken te vereren. En om diezelfde god werd ik ook nog eens zomaar uitgenodigd voor een heerlijke gratis lunch (die voor mij gelijk als diner diende). Ben dus heel benieuwd wat ik ga zien als het echte nieuwjaar begint!

Heel veel liefde voor iedereen in NL! Mis m'n hartslag vriendjes & familie wel al :(.

1. Arthur Kornmann:
    2 februari 2016
    Weer bijzonder leuk mi. Een avonturenroman. Alleen volgende keer met z'n tweeën zo'n waterval nemen....
  2. Daniëlle Galenkamp:
    7 februari 2016
    Wat een superleuk verhaal weer! Wat heb ik toch een avontuurlijk nichtje