Happy Chinese New Year!

9 februari 2016 - tp. Hội An, Vietnam

Het is alweer even geleden, dus tijd voor een nieuw reis verhaaltje. Ik heb de afgelopen week niet heel veel spectaculaire dingen gedaan en vooral 'gerelaxt', dus deze keer zal het wat minder spannend worden..

Vorige keer vertelde ik al dat ik vanuit de prachtige grotten in Phong Nha zou afreizen naar de keizerstad Hue. Hue was een tijd lang de keizerlijke hoofdstad van Vietnam, waarvan het keizerlijk paleis lijkt op dat van de verboden stad in Peking, aldus Wikipedia. Super leuk, want ik vind dat soort geschiedenis wel interessant! In Hue heb je een citadel liggen, dit is het stuk waar de keizer woonde. In deze citadel staan alle keizerlijke gebouwen, voor zover ze niet zijn platgebombardeerd door Amerika.. Wat minder leuk was, dat was de entree prijs. Best wel duur, maar goed de citadel was de reden dat ik naar Hue kwam. Ik heb daar ongeveer een halve dag rond gewandeld. Volgende dag wilde ik leuk een fietsje huren om de tombes van de keizers te bezoeken (liggen in een straal van 5km er omheen), maar de Vietnamezen waren een beetje afzetters. Dus toen ben ik maar gaan lopen naar een van de oudste Pagoda's in Vietnam, ook leuk!

Verder was Hue voor mij weer de eerste plek in een echt hostel. Lekker happy hour met gratis bier, dus weer veel nieuwe mensen ontmoet en veel grappige dingen beleefd!

Na Hue afgereisd naar Hoi An. Dit deed ik dus achterop de scooter, omdat de weg tussen Hue en Hoi An een van de mooiste wegen in Azië zou zijn. Ook wel bekend uit top gear en mijn gids heeft dan ook 100x gezegd: ja nu gaan we echt de topgear style doen hoor! Had dus nog nooit op een motor gezeten, maar wow dat was zo gaaf! Zou bijna thuis een motor kopen.

Dat brengt me nog even op het idiote verkeer van Vietnam. Ik heb er gewoon geen woorden voor, het verkeer hier slaat nergens op. Als het rood is rijden mensen gewoon door, bussen halen in terwijl ze daarvoor moeten spookrijden en iedereen haalt rechts in. Volgens mij zijn er gewoon geen regels. Daarbij vind iedereen het ook nodig om continu te toeteren, zelfs als ze er makkelijk langs kunnen.. Soms best een raar volk dit.

Gelukkig had ik de motor reis overleefd en kwam ik veilig aan in Hoi An. Dit is echt een van de meest schattige steden die ik ooit heb gezien! Overal lampionnen, net alsof je door de Efteling loopt (afdeling Fata Morgana). Ik werd er helemaal gelukkig van! Hier heb ik genoten van het Chinees nieuwjaar, met echt een zieke vuurwerk show. Was echt leuk om mee te maken. Verder kon ik hier eindelijk een keer een korte broek aan, en ik ben natuurlijk verbrand :).

Vanavond ga ik weer verder richting Nha Trang, dit is een stad aan de kust. Ik hoop dat ik dan eindelijk een keer kan gaan zonnebaden, zou best leuk zijn.. Voor de mensen die het zich afvragen, ik ben de rijst en noodles nog steeds niet zat! Ik geniet van het street food hier, dat is echt nog 100x beter dan de restaurants. Hoe zuidelijker je komt, hoe meer westers eten je tegen komt. Maar ik durf dat nog niet te proberen. Gister at ik met wat mensen uit het hostel en een Duitser had een pizza besteld, nou je wil niet weten wat er op tafel kwam. Brood wat gebakken was, pas daarna was er koude tomatensaus, koude kaas en ham op gegooid. Niks was dus gesmolten.. Prachtige pizza bakkers dus hier, misschien is een uitwisseling met Italië een idee?

Over minder dan een week vlieg ik alweer naar de Filipijnen voor mijn stage, tijd gaat snel. Ik zal jullie daarna weer een update geven van hoe mijn huisje daar is.

Alvast st in de Filipijnse stijlen (Vietnamees heb ik opgegeven);

Maayong adlaw!