Aftellen!

16 januari 2016

Over een weekje is het dan eindelijk zo ver, op 24 januari om 12:45 uur precies stap ik in Amsterdam op het vliegtuig met als eindbestemming Hanoi, Vietnam. Daar begin ik mijn (bijna) 3 maanden durende reis door Azië. Omdat het voor iedereen allemaal lastig te onthouden is, hier nog even een 'korte' overview van wat ik in die maanden allemaal ga doen.

In Vietnam had ik de ruime keuze uit 2 reisopties, namelijk van het noorden naar het zuiden of andersom. Ik moest sowieso richting het zuiden afreizen voor mijn vlucht naar de Filipijnen, dus de keuze voor noord naar zuid was snel gemaakt! Vorige week kwam ik erachter dat ik toevallig precies met het Tet (chinees nieuwjaar) festival in Vietnam ben (en ik had het een paar maanden ervoor nog wel gegoogled, maar blijkbaar is googlen toch lastiger dan je denkt.. ;) ). Omdat chinees nieuwjaar in Vietnam nogal een groot feest is waarbij iedere inwoner naar zijn familie afreist en vrij neemt, moest ik helaas wel van tevoren al mijn hostels en bustickets boeken. Dus tot zover mijn voornemen om niet teveel te plannen. Om het voor jullie wel nog een beetje spannend te houden, en dit verhaal niet te langdradig te maken, want lange zinnen daar ben ik heel goed in, vertel ik nog even niks over die plannen.

Vanuit Ho Chi Minh vlieg ik door naar Iloilo op de Filipijnen, waar ik 4 weken stage ga lopen op de afdeling algemene interne in het ziekenhuis daar. Ik verblijf daar in een soort groot studentenhuis met mensen over de hele wereld (maar vooral uit Engeland geloof ik), inclusief een privé kok, bewaker, etc. Dat is dus even flinke luxe na alle Vietnamese hostels! Om de luxe weer af te leren voordat ik verder ga met mijn eigen trip, zal ik ook nog een weekje bij een familie ergens op een eilandje verblijven (er is geen douche, ben benieuwd..). Die week ben ik te gast in de lokale kliniek van het eiland en ga ik me bezig houden met 'gezondheidslessen' voor de kindertjes.

Na de stage ga ik nog 12 dagen in mijn eentje op ontdekkingsreis door de Filipijnen (mijn plan is vooral Cebu/Bohol, maar hier komt het planningloze deel dan eindelijk om de hoek kijken). Daarna komt mijn lieftallige moeder me bezoeken en reizen we samen af naar een van de mooiste eilanden ter wereld; Palawan (aldus meerdere reissites, we zullen het zien).

Als afsluiter ga ik samen met mijn mama naar Maleisisch Borneo om de orang-oetangs en neusaapjes op te zoeken. Op 21 April land ik heel vroeg in de ochtend op Schiphol om jullie eindelijk weer in de armen te sluiten.

Lang verhaal kort, ik heb er heel veel zin in! Tips & tricks zijn natuurlijk altijd welkom. Als je op de hoogte wil blijven van al mijn avonturen en niet elke dag deze blog wil refreshen, mailt je dan aan voor de mailinglist :).

Tot snel!

1. Arthur Kornmann:
    27 januari 2016
    Zo, je schrijft leuk hoor!