Hanoi, magisch Ha Long Bay en avontuurlijk Sapa

30 januari 2016 - Hanoi, Vietnam

Hallo allemaal!

Nu is het dan tijd voor mijn eerste echte reisverhaal. Al voor het vliegtuig opsteeg maakte ik mijn eerste avontuur mee. Iemand besloot flauw te vallen in het vliegtuig, waardoor we pas 1,5u later weg konden. Mijn overstap tijd was 1uur en 55min dus ik had behoorlijke stress. Gelukkig hadden ze de 2e vlucht met 40min vertraagd dus na een flinke eindsprint kwam ik 15u later eindelijk aan in Hanoi.

Omdat ik smiddags al aankwam, had ik gelijk de kans om Hanoi te verkennen. Ik verbleef in the old quarter, wat het leukste stuk is. Wandelend langs het meer ontmoette ik al snel nieuwe vrienden, een stel vietnamese studenten die hun Engels moesten oefenen op toeristen (en ja dat was ook wel heel hard nodig, verstond er niks van..). De volgende dag zou ik al om 6u sochtends naar Ha Long Bay vertrekken, dus ik ging voor een snelle hap street food (beef noodlesoep, very good!) en toen m'n bed in.

Ha Long Bay was een van de belangrijkste redenen waarom ik voor Vietnam heb gekozen. Dus sochtends was ik vet enthousiast dat ik zowel een nachtje op een eiland zou overnachten en nog een nachtje op de boot. Maar helaas was het te koud voor het eiland (het is nu in het noorden 5 graden kouder dan het normaal zou zijn, dus maar 10 graden brrr), dus dat werd alleen 1 nacht op de boot. Alsnog een geweldige ervaring met een fantastische gids die ons Savonds leerde loempia's te maken en dansles gaf (ja hij was echt goed!). Hoewel onze gids ons voor gek verklaarde ben ik samen met 3 anderen vrolijk door de regen gaan kayakken, wat super gaaf was. Het waren 3 mannen dus die hielden wel van wat avontuur, we zijn op allemaal plekken geweest waar we niet mochten komen. Daarna was de enige lange broek die ik mee had wel helemaal doorweekt, maar het was het waard!

De volgende dag was nog even genieten van Ha Long Bay voor ik met de nachtbus naar Sapa vertrok, een dorp in de bergen. Rondom sapa zijn de bergen bedekt met rijstvelden en traditionele 'villages', waar mensen nog steeds bijna net zo wonen als vroeger. Ik was een geluksvogel, want ik was toevallig de enige op de Tour en dus had ik een privé Hmong(bergvolk) guide. Daarbij scheen de zon dan ook eindelijk waardoor het smiddags voelde als 20 graden! Ik heb in totaal 2 dagen gewandeld, 15 & 10 km, door rijstvelden, bamboebossen, rotsen en rivieren, dus dat was een hele uitdaging! De omgeving was echt verbazingwekkend prachtig (zoals jullie misschien al op mijn ontbijtfoto voor vertrek zagen). Ik was eerst totaal niet van plan hierheen te gaan, maar eerlijk gezegd bleek het een nog mooiere ervaring dan Ha Long Bay te zijn. Niet te omschrijven.. Ik verbleef bij de gids in haar homestay, wat niet veel meer in hield dan een houten hutje (waar toch wel WiFi was, bijzonder!). De familie was fantastisch en ik werd ook nog eens verwend met een voetmassage. Het was echt alsof ik 2 dagen door een museum liep, heel bijzonder om te zien hoe deze mensen leven! Enige jammere was dat de nachtbus terug al om 3uur aankwam en ik van 3-6 moest 'overleven' op straat, maar daardoor kwam ik er ook achter dat Vietnamezen massaal om 5uur rondom het meer Thai chi gaan beoefenen, hilarisch.

Na deze 2 fantastische avonturen ben ik weer terug in Hanoi. Het weer wordt al beter en ik ga de 31e verder naar het zuiden, dus dan komt er ook meer zon in zicht!

Zoals je ziet heb ik het dus super erg naar mijn zin. De mensen hier zijn echt zo vriendelijk (ik hoef maar ergens te zitten en ik word overspoeld met ijskoffie en pindarotsjes). En een vrouwtje heeft 3 kwartier lang mijn broek staan drogen bij een föhn omdat ik dacht dat het handig was hem te wassen, maar zij wilde me niet met m'n dunne broek naar buiten laten. Ik denk dat ik ze in elkaar kan slaan en dat ze dan nog steeds lachen.. Serieus.

Maak je dus geen zorgen over mij, ik ben super save hier. Nog even een nachtje goed slapen en dan op naar het volgende avontuur!